Već nekoliko godina u područnom objektu Leptirić djeluje skupina Makovi, skupini koju čine djeca s teškoćama u razvoju. Riječ je o skupini koja, zbog specifičnih potreba spomenute djece (manje buke i kaotičnosti, naglašeni individualni pristup..) djeluje zasebno, ali je uključena u djelovanje i rad ostalih vrtićkih skupina te provodimo maksimalnu inkluzivnost skupine Makovi kroz svakodnevne posjete drugim skupinama te sudjelovanjem u aktivnostima pojedinih skupina, aktivnosti i događaja na nivou objekata.
Kroz svakodnevne aktivnosti ciljano smo razvijali osjećaj pripadnosti, prihvaćenosti i jednakopravnog sudjelovanja, čime smo poticali socijalnu integraciju te smanjivali rizik od izolacije. U fokusu našeg rada bila je ideja da inkluzija nije izdvojeni projekt, već svakodnevna praksa koja se ostvaruje u svakom segmentu dječjeg boravka – kroz strukturirane i nestrukturirane aktivnosti, spontanu igru, suradničke zadatke i zajedničke rituale.
Posebno treba istaknuti svakodnevno sudjelovanje djece s teškoćama u zajedničkom pisanju radnih listova s djecom iz predškolske skupine. Ova aktivnost ne samo da je poticala razvoj kognitivnih i grafomotoričkih vještina, već je osnažila i razvoj izvršnih funkcija, socijalnih vještina i međuvršnjačke interakcije. Djeca su kroz vršnjački model učenja pokazala izniman potencijal za suradnju i uzajamnu podršku.
Naša vrata bila su uvijek otvorena – svakodnevno su nam se pridruživala djeca iz drugih skupina, čime smo stvarali ozračje međusobnog prihvaćanja, druženja i razumijevanja.
U suradnji sa starijom predškolskom skupinom organizirali smo i zajedničke izlete, projekte, čime smo dodatno proširili socijalni kontekst i omogućili djeci s teškoćama da aktivno sudjeluju u širem vrtićkom okruženju. Time su se gradili mostovi razumijevanja, solidarnosti i međusobnog poštovanja među djecom.
Iskustvo rada u ovakvom inkluzivnom okruženju potvrdilo je višestruke koristi – ne samo za djecu s teškoćama, već i za djecu urednog razvoja. Poticajno okruženje, koje vrednuje različitosti i osnažuje svakog pojedinca, doprinosi razvoju empatije, tolerancije i zajedništva – vrijednosti koje nadilaze formalne okvire predškolskog kurikuluma.
Ova skupina pokazala je da je moguće stvoriti inkluzivnu klimu u kojoj se svako dijete osjeća viđeno, prihvaćeno i potaknuto na razvoj u skladu sa svojim mogućnostima.
Ivana Žgela Bebek, odgojitelj