Polazak djeteta u vrtić iz temelja mijenja način življenja djeteta i postavlja veliki zahtjev na njegovu cjelokupnu osobnost da se prilagodi tim okolnostima. Kako će se dijete prilagoditi ovisi od djetetovih urođenih i stečenih osobina, iskustava, stavova i postupaka roditelja te sveukupnog okružja vrtića.
Proces je dvosmjeran. Dijete i djetetova obitelj prilagođavaju se na življenje djeteta u institucijskom okruženju, a institucija – vrtić svoje sveukupno okružje treba koliko je god moguće prilagoditi djetetu i njegovoj uspješnoj prilagodbi.
Kako bi ulazak u novu sredinu djetetu bio što bezbolniji, a suradnja vrtića i obiteljske sredine od samih početaka kvalitetna – u nastavku Vam iznosimo koji su to potencijalni izazovi u rujnu, kako pripremiti dijete za vrtića i što je to što mi u vrtiću radimo.
Nešto kratko o samom vrtiću….
Rad dječjeg vrtića ‘Vukovar I’ organiziran je u devet objekata. Stručni tim vrtića čine pedagoginja i psihologinja te zdravstvena voditeljica. Tijekom prošle godine je u rad vrtića bilo uključeno oko 730 djece u redovitom programi raspoređenih u 35 odgojnih skupina o kojima vodi brigu preko 70 odgojitelja.
U vrtiću provodimo, osim desetosatnog i šestosatnog programa i niz programskih aktivnosti namijenjenih za djecu vrtićkog uzrasta.
– program ranog učenja engleskog jezika
– program športske igraonice u organizaciji Sportskih objekata grada Vukovara se održava u svim većim objektima dva puta tjedno
– kraći program rada s potencijalno darovitom djecom
– kraći program predškole kojem je cilj priprema djeteta za polazak u školu, odvija se u periodu od listopada do svibnja, dva puta tjedno po dva sata, odnosi se na djecu koja nisu u redovnom programu vrtića i besplatan je
– kraći vjerski program
Dnevni raspored aktivnosti
Radno vrijeme vrtića je od 7.00 do 16.00. Za roditelje koji zbog posla potrebuju vrtić ranije ili kasnije, osiguravamo jutarnje i popodnevno dežurstva od 6.00 do 7.00 te od 16.00 do 17.00. Unutar svakog objekta postoji soba dežurstva s dežurnom odgojiteljicom u kojoj se od 6.00 do 7.00 skupljaju djeca svih dobnih skupina. U 7.00 djeca odlaze u svoje sobe sa svojom odgojiteljicom gdje se provode slobodne i vođene aktivnosti. Dovođenje djece je do 9.00 sati. To je vrijeme kada započinju zajedničke jutarnje aktivnosti i kada se vrtić, iz sigurnosnih razloga, zaključava. Vrtić se otključava u 14.00 sati, a to je i vrijeme završetka popodnevnog odmora djece pa se dolazak po dijete ne preporuča prije tog vremena. Vrijeme od 8.00 do 9.00 predviđeno je za doručak, a nakon toga se provodi niz aktivnosti koje uključuju
– odgojno-obrazovni rad unutar skupine
– sudjelovanje djece u sportskoj ili engleskoj igraonici
– boravak na vrtićkom dvorištu ukoliko vremenske prilike to dopuštaju
– izlete u grad i okolicu grada
Vrijeme ručka je u 11.00 za jaslice, 11.30 za mlađe i srednje skupine, a u 12.00 za predškolski uzrast. Nakon ručka, slijedi popodnevni odmor koji traje do 14 sati. Sve odgojne skupine, osim predškolskog uzrasta, uključene su u popodnevno odmaranje.
Nakon popodnevnog odmora, slijedi užina u 14.30. a zatim slobodne aktivnosti unutar soba dnevnog boravka ili u dvorištu vrtića, ovisno o vremenskim prilikama.
Vrijeme od 16.00 do 17.00 vrijeme je popodnevnog dežurstva koje djeca svih odgojnih skupina provode u sobi za dežurstva uz dežurnu odgojiteljicu sve do dolaska roditelja. Dežurstvo je predviđeno za roditelje kojima je ono potrebno s obzirom na posao.
DNEVNI RASPORED AKTIVNOSTI | |
6.00. – 7.00. | JUTARNJE DEŽURSTVU |
8.00. – 9.00. | KLIZNI DORUČAK |
9.00. – …. | PLANIRANE ODGOJNO OBRAZOVNE AKTIVNOSTI |
11.00/11.30./12.00 | RUČAK |
…. – 14.00. | POPODNEVNI ODMOR RAD S PREDŠKOLARCIMA |
14.30. – 16.00. | UŽINA, AKTIVNOST, IGRA |
16.00. – 17.00 | POSLIJEPODNEVNO DEŽURSTVO |
Suradnja vrtića i obiteljskog doma
S ciljem cjelovitog i kvalitetnog razvoja djeteta, ostvarenje njegovih interesa i uljepšavanjem neponovljivog perioda djetinjstva – od samih početaka BITNO je uspostavljanje KVALITETNE I KONTINUIRANE suradnje između vrtića i obiteljskog doma.
Načini na koje nastojimo ostvariti spomenutu suradnju su sljedeći.
Individualni razgovori
Bitno je od samih početaka uspostaviti dobru suradnji s odgojiteljima koji brinu, odgajaju i obrazuju Vaše dijete. Najvažniji način suradnje su kontinuirani individualni razgovori (barem jedanput godišnje)
Nakon što se dijete prilagodi i vrtić, odgojiteljice će vas pozvati na individualni razgovor, imate priliku upoznati se, razmijeniti iskustva u životu s Vašim djetetom, pitati. Također, tijekom godine ćete imati priliku upisati se za individualni razgovor. Ako imate problem, obratite se odgojiteljicama, ali nije samo neki problem razlog da bi se javili za individualni razgovor. Individualni razgovori su prostor kada možete saznati kako se vaše dijete snalazi u skupini, koje razvojne zadaće uspješno svladava, koje su mu jake strane, a koje su područja koja još treba poticati i na koji način, što mu pričinja zadovoljstvo, s kim provodi najviše vremena, u kojim aktivnosti i sl. te dobiti brojne konkretne savjete od naših odgojitelja. Po potrebi se u individualne razgovore uključuje i stručni tim.
‘Razgovor na kvaki’ nije prostor za opsežan razgovor s odgojiteljima. On može sadržavati par pitanja: je li sve bilo u redu?, je li dijete jelo? spavalo? Odgajatelj je u svom neposrednom radu i imajte obzira prema tome.
Kutić za roditelje
Svaka odgojna skupina ima svoj izvanjski pano, kutić za roditelje. Na njima možete pratiti sve aktualnosti, bitne vijesti, informacije za matičnu skupinu djeteta, važne kontakte, listu za individualne razgovore i sl. Molim Vas da ga redovite pratite.
Roditeljski sastanci
Tijekom godine ćete biti pozivani na roditeljske sastanke gdje će se obrađivati određena tema od Vašeg interesa, ali će tu biti i radionica gdje zajedno s djetetom možete provesti u druženju s drugim roditeljima u prostorima vrtića. Prigodne radionice obično provodimo uočit božićnih i uskršnjih praznika, uočio dana majki, očeva, dana otvorenih vrata vrtića, Dana dječjih vrtića grada Vukovara.
Na roditeljskim sastancima ćete dobiti puno informacija o tome što je poželjno da i vi u Vašem obiteljskom domu radite s djecom. Pozivam Vas da uvažavate savjete odgojitelja koje su stručne za poznavanje razvojne dimenzije djeteta i njezino primjereno poticanje. Glavni cilj svega toga je na koncu najbolji razvoj Vašeg djeteta. Tu poseban naglasak stavljam na usuglašen u radu postupnog osamostaljivanja djeteta.
Što u vrtiću radimo?
Za vrijeme boravka djeteta u vrtiću kroz pomno osmišljene aktivnosti omogućavamo djeci
- a) tjelesni i psihomotorni razvoj
Uključuje razvoj pokretljivosti tijela i osnovnih oblika tjelesnog držanja poput sjedenja, puzanja, stajanja, hodanja, trčanja, razvoj hvatanja i baratanja predmetima te razvoj posebnih motoričkih vještina kroz različite pokretne igre i sportove.
- b) socio – emocionalni razvoj
Uključuje razvoj socijalnih vještina, prepoznavanje, reguliranje i iskazivanje emocija, razvoj samostalnosti i samopouzdanja, stvaranje vrijednosnog sustava.
- c) spoznajni razvoj
Potičemo razvoj osjeta i percepcije, razvoj mišljenja i rješavanja problema, razvoj pažnje, koncentracije i pamćenja.
- d) razvoj komunikacije i stvaralaštva
Potičemo pravilnu artikulaciju, obogaćujemo dječji rječnik, omogućujemo govorno ali i scensko, likovno i glazbeno izražavanje.
Osim aktivnosti koje provodimo slijedom dječjih interesa i razvojnih potreba, tijekom godine organiziramo posebne aktivnosti kako bi obilježili značajne datume poput Hrvatskog olimpijskog dana, Dana kruha, Dječjeg tjedna, Mjeseca knjige, Dana planeta Zemlje, Međunarodnog dana zdravlja.
Također, surađujemo i s lokalnom zajednicom pa organiziramo posjete knjižnici, gradskom muzeju, kazalištu, jahačkom klubu na Dunavu, posjete osječkom kazalištu i zoološkom vrtu. U sklopu tjednih aktivnosti organiziramo posjete liječniku opće prakse i stomatologu, susrete s policajcem, gradskim vatrogascima, posjet školi i prisustvovanje na nastavnom satu za predškolarce, sudjelovanje na Cvjetnom korzu, Sajmu pisanica i Maskenbalu i još mnogo, mnogo toga.
Ipak, svemu navedenom prethodi deveti mjesec – mjesec prilagodbe za novoupisanu djecu.
PRILAGODBA
Polazak u vrtić za dijete znači velike promjene. Često je to prvo odvajanje djeteta od obitelji. Polazak u vrtić sa sobom nosi niz situacija na koje se dijete mora naviknuti:
– nova i nepoznata lica
– novi prostor
– novi dnevni ritam
– hranu drugačijeg okusa
– poštivanje određenih pravila
– odvajanje od roditelja
– veliki broj djece
Stoga nije neobično što većina djece polaskom u vrtić doživljava određenu krizu. Kriza se može manifestirati na više načina:
Emocionalne reakcije. Dijete može biti jako tužno i patiti za roditeljem. Kod neke se djece može javiti velika ljutnja i razdražljivost i to posebice kada dođu iz vrtića doma. Mogu biti prisutne burne reakcije prilikom rastavljanja s roditeljima. Plač. Vika. Odbijanje komunikacije. To je uglavnom slučaj s mlađom djecom.
Moguće je da dijete dođe u vrtić bez burnih reakcija, ali će veći dio dana stajati u kutu sobe i odbijati uključivanje u aktivnosti kao i komunikaciju s drugom djecom i odgojiteljicom. To je češći slučaj kod starije djece.
Tjelesne reakcije. Ponekad djeca iskoriste svoje tijelo kao medij da kažu roditeljima da nisu dobro. Tada djeca mogu imati bolove u trbuhu, mogu povraćati, imati glavobolje. Moguće je da neka djeca reagiraju regresijom u ponašanju, odnosno – pribjegavaju onim oblicima ponašanja koju su već prošli: dijete koje je već komuniciralo riječima, sada opet pribjegava gestama, dijete koje je uspostavilo kontrolu mokrenja, ponovno vrši nuždu u gaćice, dijete koje je prohodalo, vraća se puzanju, tepanje i sl. S obzirom da se našlo u nepoznatoj sredini, djetetu je potrebna zaštita pa ono bira ona ponašanja koja mu nude veću sigurnost. No, takve promjene u ponašanju su prolazne i one nestaju kada se dijete prilagodi novoj sredini.
Ponašajne reakcije. Kada emocije isplivaju na površinu, djeca se mogu ponašati na različite načine: plakati, vrištati, udarati, odbijati svaki kontakt, aktivnosti, jelo, spavanje. Mogu biti pasivni promatrači, držati se svoje drage igračke ili dude i biti mirni u nekom zabačenom kutku. Postoje djeca koja prvih dana dolaze u vrtić bez ikakvog otpora, zainteresirana za nove igračke, prostor, prijatelje – sve dok nakon nekoliko dana ne shvate da je dolazak u vrtić svakodnevan, a ona se u njemu ne osjećaju još sasvim sigurno. Kao posljedica novonastalih promjena, kod neke djece se može javiti odbijanje hrane, teško uspavljivanje, nemiran san, plačljivost, kako u vrtiću, tako i kod kuće.
Proces prilagodbe je individualan proces, specifičan za svako dijete, ovisi o nizu faktora:
– starosti djeteta
– o djetetovim crtama ličnosti
– o prethodnim iskustvima s djecom i odraslima izvan kruga obitelji
– o tome da li je i na koji način pripremano za polazak u jaslice/vrtić
– o redovitosti dolaženja u vrtić tijekom perioda prilagodbe
Kod prilagodbe je bitno znati da je to PRIRODAN proces, NEIZBJEŽAN (ali s tendencijom ublažavanja) i PROLAZAN. Prosječno trajanje procesa prilagodbe na vrtić ili jaslice iznosi od dva tjedna do mjesec dana. No, ne treba zabrinjavati ako ovaj period potraje i dulje. Pojedina djeca su iznimno osjetljiva na promjenu ritma života i životnih uvjeta. Ipak, kod većine djece prilagodba prolazi unutar očekivanja glede trajanja i bez trajnijih posljedica.
Što možemo učiniti da olakšamo prilagodbu?
Postoje brojni načini kojima roditelji mogu ublažiti stres kod djeteta pri polasku u vrtić i skratiti vrijeme prilagodbe. Prije polaska djeteta u vrtić, u predstojećim ljetnim mjesecima, savjetujemo Vam da:
- omogućite djetetu da kontaktira s djecom i odraslima različite dobi kako bi smanjili kod djeteta strah od nepoznatih osoba
- omogućite djetetu kraće boravke kod djeda, baka, roditelja djetetovih prijatelja bez Vaše prisutnosti kako bi upoznalo osjećaj odvojenosti od roditelja i postupno se na njega navikavalo
- koliko je moguće, prilagodite dnevni ritam življenja djeteta vrtićkom dnevnom ritmu – vrijeme lijeganja na odmor, uzimanje obroka, igranje
- osamostalite dijete u onim najosnovnijim stvarima poput (sukladno djetetovoj razvojnoj dobi):
- uzimanja jela (odvikavanje od dojenja, kašica, dudica, navikavanje na raznovrsne namirnice, na pijenje iz šalice, korištenje žlice pri hranjenju)
- navikavajte dijete na samostalno uspavljivanje
- potičite dijete na samostalno obavljanje nužde i održavanje osobne higijene
- potičite dijete na samostalno oblačenje i svlačenje odjevnih predmeta
- potičite dijete na razvoj motorike (hodanje i održavanje ravnoteže)
- prošećite s djetetom do igrališta vrtića, gledajte djecu kako se igraju. Vrtić počinje s radom 1.9. no već zadnjih dana mjesec kolovoza će odgojiteljice biti na svojim radnim mjestima – iskoristite taj dan i posjetite vrtić u koji će polaziti vaše dijete, prošećite prostorom vrtića, upoznajte dijete s njegovom odgojiteljicom, omogućite mu boravak u sobi koja će uskoro postati njegovom svakodnevnicom.
- razgovarajte s djetetom o vrtiću: što će tamo doživjeti, koga sresti, čega će se igrati, govorite pozitivno o svojim iskustvima ili iskustvima drugih o vrtiću. Nemojte djetetu davati nerealna obećanja, govoreći mu kako će u vrtiću biti jako sretan, kako će se odmah sa svima sprijateljiti i slično jer to ne možete znati. Držite se informacija o aktivnostima koje u vrtiću može očekivati, npr.: „U vrtiću ćeš se igrati, jesti, ići vani, kasnije i spavati.”, ”Upoznat ćeš drugu djecu, s nekima ćeš se sprijateljiti…”, “Tete će vam smisliti razne igre, sportske aktivnosti, čitat će vam priče…“).
- naglasite da se djeca u vrtiću igraju s drugom djecom i igračkama, vesele i zabavljaju
- potražite drugu majku i dijete s kojima ćete zajedno odlaziti u vrtić kako bi već u startu dijete imalo prijatelja uz sebe
- zajedno s djetetom obavite kupovinu papuča za vrtić, pidžame, ruksaka, zajedno označite imenom i prezimenom djetetove stvari
Pri samom polasku djeteta u vrtić potrebno je
- Omogućiti djetetu postupno uvođenje u vrtićki život kroz vrtićku adaptaciju. Ukoliko je dijete vrtićkog uzrasta, predlažemo kraći boravak djeteta prvih dana/tjedana. Po dogovoru s odgojiteljima možete zatražiti Vaš boravak u skupini prvih dana u kraćem vremenu. Adaptacija je obvezna za djecu jasličke dobi, a preporuča se za djecu vrtićkog uzrasta. Više od adaptaciji vas pozivamo da pročitate na sljedećem linku (adaptacija)
- dovesti dijete u vrtić na samom početku pedagoške godine kako bi novopridošla djeca prve trenutke u vrtiću provela zajedno te bi im na taj način moglo biti lakše, s obzirom da se nalaze u istoj situaciji
- dovoditi dijete redovito u vrtić kako bi što prije steklo naviku odlaska i boravka u vrtiću. Budite spremni da će prvih mjeseci dijete biti često bolesno, ali budite ustrajni. Dijete tu jača svoj imunitet.
- dovoditi dijete u isto vrijeme u vrtić i odvoditi ga kući. Dijete će naučiti u kojem periodu majka ili otac dolaze po njega i očekivat će Vas.
- vrijeme dolaska i odlaska djeteta u vrtić prilagoditi djetetu, ali i dnevnim aktivnostima unutar vrtića: dolazak do 9.00, uoči početka jutarnjih aktivnosti, a odlazak – kada većina djece odlazi iz dječjeg vrtića; sličan ritam s većinom djece olakšat će i socijalizaciju djeteta
- ispuniti obećanja koja ste dali djetetu; nemojte obećavati da ćete se brzo vratiti, ako to zaista ne planirate, time ćete dijete staviti u stanje neprestanog očekivanja Vašeg povratka
- omogućite djetetu da ponese u vrtić ‘komadić doma’ – igračku ili predmet za koji je posebno vezano, to će mu omogućiti osjećaj sigurnosti dok Vi niste uz njega
- uzmite si dovoljno vremena u prvim vrtićkim tjednima i ne požurujte dijete pri presvlačenju uoči ulaska u sobu, budite smireni i strpljivi
- također, izbjegavajte kritizirati dijete jer se ne ponaša onako kako ste očekivali, plačno je, tužno ili ljuto
- rastanak s djetetom učinite kratkim i brzim – objasnite djetetu kada ćete doći po njega, predložite mu čime bi se moglo igrati i uputite ga odgojiteljici koja će se brinuti o njemu dok Vas nema. Ne odugovlačite s rastankom, napravite od rastanka ritual, primjerice, kada ga poljubite i mahnete, otiđite i ne vraćajte se više k njemu, makar plakalo i bilo tužno – neka nauči da je nakon mahanja to Vaš konačni odlazak. Uskoro neće više očekivati Vaš povratak i prije će se uključiti u igru. Rastanak je krizni trenutak i mnoga djeca na njega reagiraju plačem, ali se ubrzo nakon toga primire i uključe u igru s prijateljima. Ne pribjegavajte metodi odlaska na način da neopazice otiđete iz vrtića kada se dijete zaigra. To za posljedicu može imati gubitak povjerenja zbog kojeg se više neće opustiti u igri nego će biti stalno na oprezu. Roditelji su, prilikom prvih ostavljanja također pod velikim stresom. Postavlja si pitanja: kako će biti dijete bez mene, da li će biti tužno, da li će ga drugi prihvatiti, da li će odgojiteljice znati prepoznati njegove potrebe i još puno toga. Zapravo, ponekad dijete lakše podnosi odvajanje nego sam roditelj. Uznemiren roditelj može pojačati strah kod svog djeteta jer mu šalje poruku da nije siguran u okruženju u koje dolazi i da osobe koje su oko njega neće dobro skrbiti o njemu.
- važno je ostvariti dobar kontakt s odgojiteljem, tete postaju vrlo važne osobe u životu djeteta i ono će biti smirenije i osjećat će se sigurnije ako vidi da njegova mama i teta razgovaraju ljubazno
- po povratku iz vrtića, provodite više vremena s djetetom: pokažite interes za doživljaje iz vrtića, potaknite ga da izrazi svoje emocije glede boravka u vrtiću, time se dijete prazni od nakupljenih dnevnih frustracija, osjeća se voljeno i zaštićeno
Ono što nikako ne biste trebali činiti
- navikavati dijete na nove oblike ponašanja (odvikavanje od pelena, od dude, samostalno hranjenje) ako to već niste učinili do polaska djeteta u vrtić. Vrijeme prilagodbe na nove životne uvjete nije vrijeme učenja novih oblika ponašanja. Ostavite to za vrijeme kada se dijete navikne na vrtićku sredinu te krenite u poticanje usvajanja željenih oblika ponašanja kod Vašeg djeteta u suradnji s odgojiteljicom
- izbjegavajte pred djetetom govoriti negativno o vrtiću; svoje strahove, sumnje i nezadovoljstva vezana za vrtić iznosite kada dijete nije u Vašoj blizini. U slučaju nekih problema – imajte na umu da su odrasli ti koji trebaju riješiti problem između sebe i da djetetu ne treba rušiti pozitivnu sliku koju ima o odgojiteljima.
Obaveze roditelja:
- Prvi dan potrebno je donijeti imenom i prezimenom djeteta označene papuče, pidžamu i rezervnu odjeću.
- Za posebne prehrambene potrebe Vašeg djeteta, kao i za eventualne lijekove koje ono prima dodatno obavijestite odgojiteljicu Vašeg djeteta, a prije toga stručni tim vrtića.
- Dijete je upisano u dječji vrtić Vukovar I tek kad roditelj potpiše ugovor s dječjim vrtićem. Potpisivanje ugovora provodit ćemo u Centralnom objektu, E. Kvaternika krajem kolovoza o čemu ćete biti pravovremeno informirani putem mrežnih stranica. Bitno je da na potpisivanje ugovora dođu oba roditelja. Ukoliko roditelj ne potpiše ugovor do navedenog datuma, smatrat će se da je odustao od usluga dječjeg vrtića Vukovar I.
- do potpisivanje Ugovora dijete mora primiti sva potrebna cjepiva te mora biti odrađen inicijalni razgovor sa stručnom službom vrtića, s obzirom na dob. Ukoliko je dijete primilo cjepivo tijekom ljetnog perioda, molim roditelje da mi naknadno donesu presliku cijepnog kartona.
- na potpisivanje ugovora OBAVEZNO treba donijeti i liječničku potvrdu nadležnog pedijatra
- također, liječnička potvrda. Svaki put kada je dijete bolesno, s dolaskom u skupinu – potrebno je donijeti liječničku potvrdu kako bi znali da je dijete zdravo. Na taj način nastojimo preventivno djelovati.
- Djeca koja navršavaju godinu dana iza 1. rujna. mogu pohađati vrtić tek nakon što napune godinu dana, a roditelji su dužni potpisati Ugovor o čuvanju mjesta koji vrijedi do datuma polaska djeteta u vrtić, odnosno do djetetove prve godine života.
- Ono što na samome početku želimo naglasiti, a taj dio će također stajati i u Ugovoru koji ćete potpisati je da stručni tim vrtića ima dužnost, u slučaju uočavanja odstupanja od uredne razvojne linije kod djeteta, zatražiti od roditelja određenu vanjsku obradu. Roditelj je dužan provesti istu jer u slučaju ne izvršavanja spomenutih vanjskih obrada, dužni smo o istom obavijestiti Hrvatski zavod za socijalni rad, a također imamo mogućnost provesti ispis djeteta. Također, želimo naglasiti da je organizacija i sastav odgojnih skupina obveza i zadaća stručnog te da ne dopuštamo upliv roditelja u formiranje istih.
- Na samom početku pedagoške godine odgojitelji će s Vama provesti informativni roditeljski sastanak na kojem ćete se upoznati s kućnim redom vrtića koji molimo da poštujete.
Pozivamo Vas da redovito pratite sve aktualnosti na našoj web stranici, a za sva dodatna pitanja možete se obratiti stručnoj službi.
Želimo Vam ugodno i toplo ljeto i vidimo se u rujnu.
Olesja Raguž, stručni suradnik pedagog