Menu Close

SMOTRA PROJEKTA

DV Vukovar I sudjelovao je na ovogodišnjoj Županijskoj smotri projekta. Prezentirana su dva naša projekta: ”Ruke prijateljstva” i projekt ”Daj pet za zeleni svijet”. Odgojiteljice Marija Jukić, Milka Kunac, Marija Oluić i Kristina Zorić Beslema su prezentirali spomenute projekte.

Između 22 predstavljena projekta, veliko nam je zadovoljstvo objaviti kako je projekt ”Daj pet za zeleni svijet” izabran za prezentiranje na Državnoj smotri projekata koja će se održati u svibnju. Riječ je projektu provedenom na nivou objekta PO Leptirić, a odraz je eko rada spomenutog objekta.

O sami projektima, više u samom nastavku, a odgojiteljicama želimo puno uspjeha na predstavljanju projekta u Zagrebu.

''Daj pet za zeleni svijet''

Naš vrtić Leptirić područni je objekt Dječjeg vrtića Vukovar I već nekoliko godina ima status ekovrtića. Kao takav naša misija je stvarati okruženje primjereno djetetu za razvoj svijesti o ekološki prihvatljivom načinu življenja. To činimo radeći na projektima u koji uključujemo sve dionike našeg vrtića. Stoga je sasvim prirodno i spontano nastala ideja projekta ”Daj pet za zeleni svijet” jer u svojoj naravi, uz ekološku, ima razvijenu društvenu dimenziju – suradnje djece, roditelja, lokalne zajednice.

U projektu je sudjelovalo preko stotinu djece, svi odgojitelji i ostali radnici našeg vrtića. Trajao je cijelu pedagošku 2021./2022. godinu. Naravno, nemamo dovoljno prostora prikazati sve aktivnosti i ideje provedene kroz ovaj projekt, ali ćemo Vam pokazati najvažnije segmente projekta kako bismo dočarali smjer u kojem smo kroz projekt mijenjali odgojno-obrazovni rad u vrtiću i promišljali o istom.

Kako bismo ostvarile cilj projekta podijelile smo ga u tri kategorije: odvajanje, recikliranje i održivost. Važno nam je bilo djeci omogućiti zaokruženu cjelinu jer samo odvajanje otpada nije dovoljno, kao niti samo obrađivanje vrta ili samo briga o životinjama. Održivi razvoj podrazumijeva cjelovitu brigu i svijest o održivosti planete Zemlje.

U našem gradu počelo se intenzivnije poučavati građane o odvajanju otpada u svom kućanstvu, dijeljenjem brošura i spremnika za odvajanje. To nam je bio poticaj za djelovanje u radu s djecom kako bi i oni bili aktivni sudionici u svojoj obitelji i zajednici. Etape su nam omogućile djelovati u smjeru što dijete zna, što može i što će učiniti.

Kao poticaje i izvore koristili smo djetetovo neposredno okruženje u vrtiću, bližoj okolici, našem naselju, obiteljskom domu, kao i različitim digitalnim i drugim medijima.

Spoznajući djetetovo iskustvo i prethodno znanje, razumjeli smo kako će se u projektu razvijati kompetencije odgovornosti, suradnje i tolerancije kako kroz projekt dijete bude spoznalo važnost ekosustava za funkcioniranje svakog bića.

Jedan od važnih poticaja našeg projekta bio je razgovor dvije majke s djecom na hodniku vrtića. U kojem jedna majka komentira kako ne može oprati majicu umrljanu u vrtiću, druga majka joj govori kako to nju uopće ne brine jer kupi novu za 10-20 kuna u Pepku.  Majka se složi s izjavom, a djevojčica se raduje novoj majici. „Mama, hoćemo odmah ići kupiti novu majicu?“ Osvijestili smo veliki problem kojeg moramo ublažiti ako ne i spriječiti. Tako je došla ideja o organiziranju buvljaka.

Održali smo već tri buvljaka. Održavamo jedan u jesen i jedan u proljeće i evo sad nam se bliži četvrti buvljak nakon Uskrsa. Buvljak je postao tradicionalan dio našeg vrtićkog života. Buvljak je omogućio djetetu sljedeće ishode: Dijete zna da tekstil i igračke može zamijeniti, pokloniti, prodati. Svjesno je problema tekstilne industrije. Dijete i roditelji skupljaju, spremaju, pripremaju stvari za buvljak. Dijete razvija ekonomsku svijest uz podršku roditelja i svoje zajednice. Dijete je aktivni sudionik. Dijete je dio zajednice koja mijenja.

Iskustvene aktivnosti poput rada na zemlji, vožnje bicikla u vrtić, uzgoju zdrave hrane i njeno konzumiranje pomaže djetetu procesuirati dobrobiti takvog stila života i svoje iskustvo neposredno dijeliti dalje utječući tako i na svoju bližu i širu obiteljsku i društvenu okolinu. Sudjelujući u akciji Zasadi stablo, ne budi panj! U dvorištu našeg vrtića imamo dvanaest voćki: marelica, šljiva, jabuka, duda, trešnji, lješnjaka, krušaka, breskvi, malina, djeca neke već konzumiraju, a druge s radošću iščekuju.

Kako voća ne bi bilo bez pčela, a već smo naglasili važnost zaokružene cjeline u održivom razvoju, za projektni dan u vrtiću odabrali smo biti junaci maloj pčeli. Djeci smo omogućili u zajedničkoj aktivnosti upoznati prijatelje iz drugog vrtića. Dijete uz stručne odrasle iskustveno uči, dijete zajedničku akciju promovira: pokazujući plakate, govoreći o akciji, upozoravajući roditelje na akciju.

Naša ekopatrola uz vodu i struju prati i razvrstavanje papira i plastike te su sve odgojne skupine odmah prionule u izradu spremnika za razvrstavanje papira i plastike.

Odvajanje otpada i ishodi za dijete su:

Dijete može kontrolirati i biti svjesno korištenja i štednje energije. Dijete od jasličke dobi zna razliku između biootpada i ostalog otpada. Dijete zna razvrstavati otpad i prepoznaje spremnike za isto.

Recikliranje i ponovna uporaba djetetu omogućuje iskustvenu spoznaju: kako prenamijeniti različite materijale u novu funkciju, kako skupljeni materijal može biti koristan. Dijete uvažava druge, tuđa mišljenja i ideje, otkriva dobrobiti suradnje i dogovora. Prirodni materijali u igri i učenju neprocjenjivo su senzorno i taktilno iskustvo. Poticajno okruženje s recikliranim materijalima, djetetu pruža neposredno iskustvo.

Roditelji su neprocjenjivi partneri kad osvijeste dobrobiti odgojnog utjecaja vrtićkog konteksta za razvoj društvenog, senzibilnog i aktivnog djeteta. Kao aktivni partneri pridonose mijenjanju odgojno-obrazovne prakse u kvalitetnu i suradničku dimenziju vrtićke vizije i misije. 80 % naših roditelja ne nose u vrtić plastične vrećice, ne koriste ih u kupovini. A mi ih dodatno potičemo našim eko proizvodima.

Naš projekt praćen je u lokalnim medijima, lokalnim i nacionalnim novinama, promovirale su ga udruge, radio postaje, snimali su i inervjuirali i djecu i odgojitelje i na taj način djetetu poručili kako smo zajednica koja mijenja svoju budućnost.

A zajednica smo koja mijenja svoju budućnost  zato što:

  • Kreiranjem sadržaja, prostora i aktivnosti usmjerenim praćenjem djeteta i njegovih razvojnih mogućnosti, stvaramo uvijete za skladan razvoj djetetove osobnosti, doprinosimo kvaliteti njegovog odrastanja kao i kvaliteti života u djetetovoj obitelji.
  • U otvorenom i poticajnom vrtićkom okruženju i stjecanju praktične primjene osnovnih vrijednosti održivog razvoja razvijamo osjetljivost djece, a posredno i svijest odraslih u djetetovom okruženju o ekološkoj prihvatljivoj samoodrživoj budućnosti.

„Ruke prijateljstva“.

U starijoj odgojnoj skupini „Zečići“ 2019./2020. realiziran je projekt „Ruke prijateljstva“.

Cilj projekta je bio razvijanje temeljnih vrijednosti ophođenja jedni prema drugima, kao što su pomaganje, empatija, razumijevanje, poštivanje, prepoznavanje i prihvaćanje različitosti kao i prepoznavanje sebe kao važnog pojedinca koji svojim djelovanjem utječe na svijet oko sebe.

Projekt je započeo igrama upoznavanja i međusobnog povezivanja u svrhu razvijanja samokontrole i obuzdavanja impulzivnog ponašanja. Zajedno smo donijeli pravila ponašanja kojih smo se i pridržavali, svakodnevno smo koristili 10 toplih riječi: hvala, molim, izvoli, oprosti, mogu li ti pomoći, može zagrljaj,možemo zajedno,pričaj mi o tome, bravo, volim te. Nastala je i „Kutija prijateljstva“ u kojoj su se nalazile razne poruke ako npr. „idemo se igrati“.

Kada smo osnažili naše ruke prijateljstva u skupini jedni prema drugima, počeli smo ih pružati i ljudima u našoj zajednici. Za Dane zahvalnosti za plodove zemlje odlučili smo u suradnji s roditeljima kupiti peciva, te ih odnijeti u Pučku kuhinju. Uslijedilo je i pomaganje starijim osobama, tako što smo odlučili očistiti lišće ispred kuće. Pripremili smo grablje, rukavice… i krenuli u akciju. Roditelji kao aktivni sudionici u našem projektu rado su se uključili u humanitarnu akciju izradom gipsanih ukrasa. Nakon donacija kupili smo čokoladne pahuljice i donirali ih Socijalnoj samoposluzi „Duga“ za najmlađe potrebite sugrađane.

Našu pomoć su trebale i životinje. Izradili smo hranilice za ptice, te ih postavili na drveće u bližoj okolici vrtića.

I kako uvijek to na kraju biva, „Dobro se dobrim vraća“. Naši sad već prijatelji kojima smo mi tijekom godine pomagali, iznenadili su nas za rođendan vrtića, te nam prezentirali svoj rad u kojem smo bili aktivni sudionici. Djelatnici Crvenog križa su nam pokazali na koji način pomažu ljudima, Mažoretkinje grada Vukovara kako se možemo izraziti kroz glazbu i ples, Linguapax – škola stranih jezika kako se možemo izraziti osim na hrvatkom jeziku i na njemačkom jeziku.

Djeca su se tijekom godine saživila s projektom , te su i sami počeli činiti dobar djela. Prijatelj iz skupine nam je darovao bicikl koji njemu kod kuće više nije potreban, djeca su napisala pismo prijateljici koja je otišla u drugi objekt koje joj je domar uručio. Izraz njenog lica govori više od riječi.

Nakon završenog projekta djeca su naučila kako jasno i slobodno izražavati svoje mišljenje, potrebe, osjećaje. Postali su ravnopravni članovi zajednice, prepoznaju tuđe potrebe i postali su svjesni međuovisnosti.

Povezane vijesti