Dragi roditelji,
Zbog prevencije širenja virusa COVID-19 roditeljima je u Hrvatskoj preporučeno da djecu ne dovode u dječje vrtiće. Budući da nam je ova izvanredna situacija pomrslila planove i prekinula sustavnu pripremu djece za polazak u školu, u nastavku Vam donosimo prijedloge aktivnosti za poticanje jezično-govornog razvoja te predvještina čitanja i pisanja koje možete provoditi kod kuće. Kako je zadržavanje pažnje djeteta teško, posebno kada je riječ o usvajanju novih znanja, najbolji i najlakši način da pripremite dijete na nove navike jest da to bude kroz igru. Spojite ugodno s korisnim, zabavite se igrajući raznovrsne igre i uživajte u napretku Vaših mališana.
Poticanje jezično-govornog razvoja djece u dobi od 5-7 godina
PREPRIČAVANJE DOŽIVLJAJA, PROČITANE PRIČE… ( kako djetetu ne bi bilo dosadno, uključite u prepričavanje malo dramatizacije. Zamolite ga da prepriča priču: veselo, tužno, zastrašujuće, poput mačke, poput medvjeda, poput lava… )
ILUSTRACIJE – Što se dogodilo? Pokažite djetetu sliku iz bajke ili priče i pitajte: Što se tu dogodilo? Dijete treba ispričati priču prema slici. Pobjeda se računa ako je dijete uspjelo pogoditi sadržaj priče ili bajke.
POGAĐANJE ZAGONETKI- Roditelj čita zagonetku a dijete pogađa predmet, životinju, vozilo..( možete sami smišljati zagonetke a možete ih pronaći na internetu- http://www.maligenijalci.com/jednostavne-zagonetke/ )
IGRA OPAŽANJA- potičite dijete da u obiteljskom domu, gledajući kroz prozor, tijekom šetnje promatra što ga okružuje. Postavite djetetu pitanje: “Što vidiš?”. Dijete će vjerojatno odgovoriti jednom riječju (npr. Jabuke). Potičite dijete da ponudi odgovor punom rečenicom (npr. Vidim tri crvene jabuke.).
PRIČAJTE DJETETU O SEBI- Pitajte dijete što želi saznati o vašem poslu ili životu, pričajte mu događaje iz djetinjstva…ove informacije kod djeteta izazivaju veliko zanimanje
PRIČANJE O SLIKAMA- Uzmite slike iz fotoalbuma i pričajte s djetetom o svemu što ste zajedno proživjeli.Djetetu će to biti zanimljivo a vježbati će govorno izražavanje prema slikama
IGRA SLIJEĐENJE DJETETOVIH UPUTA (vježba govornog izražavanja )- Poslužite se bilo kojim kockama za slaganje ili konstrukcijskim kompletom. Neka vam dijete daje upute što ćete i kako sagraditi. Svakako obratite pozornost I na pravilnu uporabu prostornih prijedloga U, NA, ISPOD, IZA, POKRAJ, IZNAD, IZMEĐU…u rečenici.
IGRA UPUTA- ( razvija slušno pamćenje ) Dajte djetetu upute i recite mu da ih mora izvršavati zadanim redoslijedom ( npr. dodirni stolac, zatim kauč i zatim vrata; pljesni dlanovima, skoči preko kartice i zatim prošeći oko mene; otvori vrata, lupni po stolu i tri puta poskoči )
IGRA BIRANJE PREDMETA U SOBI- Odaberite kategoriju predmeta ( npr. okruglo, zeleno, drveno, tvrdo, meko…) i zajedno s djetetom naizmjence imenujte predmete odabrane kategorije. Uvijek ponavljajte prethodno izgovorene riječi prije nego dodate svoju (primjer: dijete: drveni stol; roditelj: drveni stol i drvena olovka….). Imenujte do 5 predmeta te kategorije i zatim prijeđite na novu kategoriju.
IGRA PONOVI REČENO -Tijekom dana se govore razne stvari na koje jedva obraćamo pozornost, a svejedno ih pamtimo. Odaberite iskustvo koje ste vi i dijete zajedno doživjeli, zatim naizmjence govorite nešto što ste čuli od nekog u toj prilici (npr. Ninina je mama rekla Nini da zaveže cipele…)
IGRA POZITIVNO I NEGATIVNO – Odabire se jedan pojam( u pravilu, ljudska radnja ili prirodna pojava) i analizira se što je u njoj pozitivno, a što negativno( dobre i loše strane). Npr. koje su dobre i loše strane zime?
IGRE LOPTOM
IGRA RIME- Odrasli baca loptu i izgovara riječ, dijete lovi loptu i smišlja rimu.
IGRA POGODI ŠTO JE SUPROTNO- Odrasli baca loptu i izgovara riječ, dijete hvata loptu i smišlja riječ suprotnu od zadane ( rano-kasno, tiho-glasno, sporo-brzo…), kasnije igru možemo proširiti I smišljati sintagme dodavanjem imenice ( rano jutro- kasna večer, tiho plakanje- glasno smijanje, polako sjedni-brzo ustani…)
ŠARENA IGRA- Dijete udara loptom o pod i izgovara sva bića i predmete koja mogu biti te boje. Cilj igre je nabrojati što više riječi, a svaka riječ donosi bod (npr. BIJELA- bijela sol, bijeli golub, bijeli oblak, bijelo mlijeko… ŽUTA- žuto sunce, žuti limun, žuta majica…)
IGRA TKO ĆE VIŠE- Odaberite neku temu i natječite se bacajući jedno drugome loptu tko će imenovati više pojmova ili predmeta na tu temu ( npr. obuća, divlje životinje, vozila, alat…)
IGRA OPISIVANJA – Kakav može biti… Dobacujući loptu jedan drugome igrači se natječu imenujući što je moguće više karakteristika predmeta i pojava. Npr. kakav može biti snijeg, čovjek, drvo, pjesma…..
IGRA POGAĐANJA– Što sve može biti…. zeleno, dugačko, hrapavo, mekano.. Pobjeđuje igrač koji pogodi više riječi
IGRA VJERUJEM – NE VJERUJEM- Odrasla osoba izgovara rečenicu i baca djetetu loptu. Ako je ono što je rekla istinito i moguće u stvarnosti, dijete treba uloviti loptu. Ako je tvrdnja neistinita, odnosno nemoguća, loptu treba odbaciti. Npr. govorite: tko što može raditi; tko što radi u svom zanimanju; tko što voli jesti; tko gdje živi; što se događa u proljeće, zimi, ljeti i u jesen…
ČAROBNA VREĆA
IGRA OPISIVANJA- Napunite vreću predmetima, igračkama…dijete izvlači predmet, promatra ga i mora ga opisati kako bi suigrač pogodio o kojem se predmetu radi
IGRA POGODI SLOVO- Napunite vreću karticama sa slovima, dijete izvlači slovo i mora smisliti što počinje tim slovom kako bi suigrač pogodio o kojem se slovu radi
IGRA RIME – Vreća se napuni sličicama, te se sličice izvlače iz vreće. Dijete mora najprije glasno imenovati predmet na sličici, a zatim mora pronaći riječ koja se sa sličicom slaže u rimi. Dopuštaju se i besmislene riječi ako su u rimi sa zadanom
SMISLI REČENICU – Iz čarobne vreće izvadite dvije slučajne sličice. Treba smisliti rečenicu u kojoj postoje obje riječi ( koje označavaju ono što je prikazano na slikama). Igrači se natječu tko će smisliti više rečenica s tim riječima ( naizmjence izgovaraju po jednu rečenicu )
KARTICE SA SLOVIMA – IGRE Napravite komplet od kartica s trideset slova, od A do Ž (možete u jednom od gornjih kutova svake kartice probušiti rupicu, provucite kroz nju konopčić i zavežite ga. Abecednim karticama se možete služiti kao igračkama – primjer slova na kraju – vješajte ih na ručke vrata i na druga mjesta, ili ih u igri skrivajte – povlačite prstom po obrisu svakog slova kao da ga pišete i pokažite djetetu kako da čini isto – stavljajte ih na predmete koji počinju tim slovom ( npr. V na vrata, K na knjigu )
IGRA MEMORY- kartice sa slovima i kartice sa sličicama iskoristite za igru pamćenja. Neka dijete pronađe par koji se sastoji od slova i sličice na kojoj je predmet koji počinje tim slovom
TKO SE SJETI VIŠE RIJEČI – dijete izabere neko slovo, roditelj i dijete nabrajaju što više riječi na zadano slovo. Pobjednik je onaj tko smisli više riječi
RIJEČ DO RIJEČI – prvi igrač izvlači slovo, imenuje riječ koja počinje tim slovom, zatim drugi igrač treba reći riječ koja počinje slovom kojim je završila prethodna riječ
PRVA DVA SLOVA – roditelj odabire 2 slova kojima može započeti neka riječ, dijete treba smisliti riječ koja počinje zadanim slovima.
SLIČICE
Koristite ih tijekom vožnje u autu, kod kuće, u šetnji…. Možete dati djetetu stare časopise, letke, razne novine… neka dijete izrezuje sličice koje će vam poslužiti za igre razvijanja jezično-govornih vještina i igru sa glasovima i slovima ( možete i isprintati razne sličice s interneta) Prijedlozi za igre sa sličicama:
NADREĐENI POJMOVI- zadajte djetetu nadređeni pojam koji želite da usvoji, a dijete neka iz različitih kataloga izreže sličice koje pripadaju tom nadređenom pojmu. Npr. Zadajte djetetu riječ voće, a ono treba pronaći što više sličica voća koje će izrezati I zalijepiti na predviđeno mjesto. Igru možete proširiti I razvrstavanjem: zdrava/nezdrava hrana, obuća/odjeća, voće/povrće, domaće/divlje životinje…
KREATIVNO PRIČANJE – neka dijete izabere nekoliko sličica i ispriča priču koja uključuje sve izabrane sličice redom
PRIČANJE U KRUG – svatko izabere jednu sličicu. Prvi u krugu počinje priču koja se odnosi na njegovu sliku, zatim slijedeći u krugu nastavlja priču u koju uključuje temu svoje sličice i tako redom
TAJNA SLIČICA -objasnite djetetu da ćete imenovati jedan predmet ( sličicu ) ali da ćete ispustiti prvi glas u imenu tog predmeta. Dijete treba otkriti koji je to glas.
BACI KOCKU – dijete baci kocku, ovisno o broju koji je dobilo dijete izvlači sličice( broj 4 , 4 sličice ). Dijete treba imenovati predmet i reći koji glas čuje na početku riječi ( možete igrati i koji glas čuje na kraju riječi ili da rastavi riječ na glasove). Za točan odgovor igrač dobiva žeton. Naizmjence igrate. Pobjednik je igrač koji sakupi najviše žetona
POGAĐANJE GLASOVA – dajte djetetu hrpu sličica. Neka odabere, naprimjer, one u čijim se nazivima susreće glas S. Zatim neka ih razvrsta u tri hrpice, ovisno o tome u kojoj se pozicijitaj glas nalazi u riječi: na početku, na kraju ili u sredini.
IGRA PREPOZNAVALICA – pred dijete se stavljaju sličice. Zatim ono zatvara oči, a odrasla osoba u međuvremenu dodaje još nekoliko sličica. Djetetov zadatak je prepoznati prve sličice i maknuti u stranu one koje su dodane poslije.
IGRA ZAPAMTI SAMO – pred dijete se stavlja 15 sličica. Tijekom 15 sekundi ono treba zapamtiti samo kartice s npr. živim bićima,nakon toga s vozilima; … jestivim predmetima, nejestivim predmetima….
IGRA OPISIVANJA – Dijete odabire sličicu i opisuje što vidi na njoj a roditelj prema opisu pogađa što je na sličici
SLIKOVNICA MOJE IME – dajte djetetu toliko čistih papira koliko je slova u njegovu imenu. Objasnite mu da je za svako slovo predviđen po jedan papir . U sredinu prvog papira postavite veliko prvo slovo djetetova imena. Neka dijete crta, reže iz letaka, časopisa, lijepi mrvice u boji, ukrašava oko slova čega se dosjeti. Isto tako sa ostalim slovima njegova imena. To neka bude slikovnica sa slovima njegova imena.
IGRA VELIKA POTRAGA ZA SLOVIMA – Djetetu dajte časopis, novine…i predložite mu da prekriži sva slova A, zaokruži sva slova O itd…( članak ili tekst trebaju biti tiskani krupnijim tiskanim slovima )
Preporučene stranice s dostupnim materijalima za predškolce:
http://www.zlatnadjeca.com/2011/04/radni-listovi-za-predskolce.html
http://www.maligenijalci.com/radni-listovi/predskolarci/
https://www.artrea.com.hr/onlinepredskola.html
Pripremila: Barbara Augustinović, logopedinja